tisdag 23 november 2010

Första inlägget

Inspirerad av "Miljonär innan 30", bloggaren som nådde sin miljon genom hårt arbete och sparande innan han blev 30 och boken "Så kan alla svenskar bli miljonärer" har jag nu beslutat mig för att göra en likvärdig satsning som "Miljonär innan 30". Jag har målet att vara ekonomiskt oberoende innan jag fyller 35 och då bara jobba med vad jag vill och när jag känner för det.

Vägen till min första miljon ska gå genom hårt arbete, snålt leverne, pokerspel, fondsparande, aktier och disciplin! Framförallt måste jag göra radikala förändringar i min livstil och i mitt hanterande av pengar. Jag har alltid varit en slösa, hur ska jag kunna bli en spara?

Jag ser det lika mycket som ett socialt experiment då jag undrar hur min omgivning och framförallt min flickvän reagerar på min nya livsstil som jag gradvis kommer att införa, uppnå och efterleva. Hur kommer hon att reagera på att jag inte vill unna mig något gott eller "semilyxigt" såsom fläskfilé, bea och klyftpotatisar i påse som ju är svindyrt om man jämför med bruna bönor och sån där "udda fläskbitar" man kan hitta för vrakpris i köttdisken. Målet är att hålla mina mål hemliga för min älskade i max ett halvår eller till det hela blir ohållbart och hon blivit tokig på mig. Då är tanken att jag ska visa henne bloggen och hur mycket pengar jag hittils har sparat.

Första åtgärderna i mitt nya liv som börjar imorgon:

1. Inte handla mer nikotin: Har en snusdosa och mängder av nikotinplåster, tuggummin efter flera misslyckade försök att sluta röka. Nu får det fan vara nog, 20e december ska jag vara helt nikotinfri!

2. Sluta stoppa in pengar på pokerklienten, försöka bli en vinnare på de slantar jag har och sluta spela om de tar slut! Endast spela på helgerna och låta allt annat omkring vara  i ordning först!

3. Laga mat på kvällarna, ha matlåda till jobbet nästa dag!

4. Handla ingredienser och börja använda bakmaskinen jag fick gratis och baka mitt eget bröd!

5. Alltid, alltid, kolla kilopriserna i butikerna och strunta i att min kära Elisabeth är för fin för Eldorado!

6. Sluta upp att festa... (AAaarggh, var i stort sett onykter fler dagar än nykter första halvan av 2010 så hur fan ska det gå?) *tittar på vinglaset bredvid datorn*

Efter att alltid varit en slösa hela mitt liv har jag bestämt mig för att bli en spara, jag är 27 år och har precis 3 år på mig att nå min första miljon. I morgon återkommer jag med hur mycket pengar jag har för tillfället. SKÅL för nya tag, gott självförtroende och en god natts sömn!

1 kommentar:

  1. Du låter som en intressant ung man med visioner. Jag skulle behöva någon som dig i min organisation. Mvh Arne K

    SvaraRadera